همه ی ما ایرانیان با تهدیگ و تهچین آشنایی داریم اما اینکه چه زمانی این خوراکی خوشمزه وارد سفره ما ایرانیان شده اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. دو داستان برای ورود آن به سفره ی ایرانیان ذکر شده است.

تاریخچه تهچین

نخست در زمانهای قدیم خدمه خانه برای سیر کردن شکم خود از باقی مانده ی غذاهای بزرگ خانه و یا ته مانده قابلمه استفاده میکردند.روزی بین غلامان دعوایی سخت بر سر ته مانده دیگ یا همان تهدیگ سر میگیرد و بزرگ خانه با شندین سر صدا خود را به مطبخ میرساند و علت را جویا میشود. پس از اطلاع از موضوع دعوا، دستور میدهد مقداری از تهدیگ را برای او بیاورند و پس از مزه کردن دستور میدهد ان غلامان را به فلک ببندند تا دیگر خوراکی خوشمزه ایی را بدون اطلاع ارباب میل نکنند و از آن پس دستور میدهد که ته دیگ را ابتدای غذا برای او بیاورند.

روایتی دیگر باز هم به زمانهای قدیم بر میگردد هنگامی که آشپزان شاه در تهیه چلو مرغ کنترل اوضاع را از دست میدهند و چلو شفته میشود.آنها از ترس جانشان دست به ابتکاری بی نظیر میزنند و چلوی شفته شده را به همراه مرغ و زعفران مخلوط کرده و غذای بی نظیری را آماده میکنند.

امروزه ته چین را میتوان با مواد مختلف آماده کرد اما در تمامی موارد 2چیز ثابت است : برنج و زعفران

قدیمی ترین نوع تهچین همان تهچین مرغ و زعفران است که به آن تهچین نیز میگویند. تهچین مرغ و زعفران به دلیل زیبایی و طعمی بهتر مورد استقبال خانواده های ایرانی برای مهمانی هایشان است، به همین سبب رستوران رضایی با آماده کردن بهترین و بی نظیر ترین تهچین آماده پذیرایی از شما مهمانان گرامی است.اگر شما برای مهمانی های خود به دنبال تهچینی متفاوت هستید میتوانید بروی رستوران رضایی حساب کنید. تهچین رستوران رضایی از بهترین و با کیفیت ترین مواد اولیه طبخ میگردد که شما میتوانید پذیرایی مناسبی از مهمانان خود داشته باشید. ما در رستوران رضایی متعهد به استفاده از برنج 100درصد ایرانی و زعفران خالص هستیم بنابراین ما را با خیالی آسوده انتخاب کنید.

طعم تهچین:

تهچین از غذاهای دوست داشتنی ما ایرانیان است که با توجه به ذائقه و فرهنگ هر شهر مدلهای مختلفی از آن طبخ میگردد. استفاده از مواد اولیه تازه و برنج ایرانی و زعفران درجه یک میتواند طعمی بی نظیر را برای شما به همراه داشته باشد. برای بهتر شدن مزه تهچین میتوان از انواع خلال بادام، پسته و زرشک در هنگام تزیین بهره برد. فراموش نکنید در صورتی که تمایل دارید مقداری تهچین خود را نرم تر میل کنید استفاده از آب مرغ میتواند کمک شایانی به شما بکند. رستوران رضایی دریادل با سرو تهچین به همراه زرشک درجه یک و آب مرغ آماده پذیرایی از شما سروران گرامی میباشد.

چه ظرفی برای تهچین مناسب است؟

جواب این سوال کاملا به سلیقه ی شما بستگی دارد. استفاده از ظرف گرد و یا مستطیل شکل میتواند امکان پذیر باشد اما نکته ی بسیار حیاتی برای تهچین استفاده از ظروف نچسب از قبیل تفلون، گرانیت و… است؛ ما در رستوران رضایی برای حفظ سلامت شما عزیزان از بهترین ظروف گرانیتی استفاده میکنیم. رعایت این نکته که بایستی قبل از ریختن مواد در ظرف آن را چرب کنید؛ برای داشتن یک نهچین فوق العاده الزامی است. فراموش نکنید در هنگام جدا سازی تهچین میتوانید مقداری کره اب شده را بر روی ته دیگ آن بریزید تا طعم بهتری را تجربه کنید. پخت تهچین میتواند در پلوپز، فر و یا گاز صورت پذیرد پس اگر امکان دسترسی به فر را ندارید اصلا نگران نباشید.

انواع تهچین

بر خلاف تصور افراد که اغلب گمان می‌کنند تنها نوع تهچین، تهچین مرغ است، می‌توان آن را با مواد گوناگونی طبخ کرد.
ته‌چین مرغ
ته‌چین گوشت
ته‌چین گوشت و بادمجان

ته‌چین مرغ و بادمجان
ته‌چین اسفناج
ته چین ماهی

و …
لازم است ذکر شود که برنج ته چین در همهٔ موارد به یک شکل طبخ می‌شود. برای ته‌دیگ کلفت، ته چین باید در حرارت ملایم و مدت زمان بیشتری طبخ شود. در هنگام کشیدن تهچین، بهتر است کمی کره آب شده روی ته‌دیگ داده شود.

ته‌دیگ یا تهچین مساله این است!

تهدیگ قسمتهای سرخ شده  و سخت چلو و یا هر غذای دیگری است که یکی از رازهای اصلی خوشمزه بودن آن نمک و روغن است. حال اگر هر چیز دیگری به این تهدیگ اضافه گردد نام تهچین به خود میگیرد بنابراین تهچین همان تهدیگی است که به آن موارد دیگری نیز افزوده باشند.

 

تهچین و خواص آن

تهچین از غذاهای مفید و مغذی ایرانی است چرا که مواد اولیه آن عبارت اند از مرغ، برنج، زعفران. مرغ سرشار از پروتئین است و نیاسین موجود در ان باعث جلوگیری از آلزایمر میگردد.

برنج موجود در ته چین حاوی کربوهیدرات و ویتامین B1 است که مصرف ان باعث کاهش فشار خون و تری گلیسیرید میگردد.

امروزه خواص فوق العاده زعفران بر کسی پوشیده نیست مهمترین این خواص عبارت اند از : تقویت خلق و خو، عملکرد سالم اعصاب،بهبود گردش خون،ارتقای عملکرد سلول، بهبود دستگاه گوارش و…

ما در رستوران رضایی کوشیده ایم تا همواره طعمی بی نظیر از انواع مختلف غذاها را برای شما عزیزان آماده کنیم.رستوران رضایی میکوشد یاد آور طعم اصیل غذای ایرانی باشد.

 

 

 

پیام بگذارید

17 − 1 =