در ایران روز مادر مصادف است با تولد حضرت فاطمه زهرا (س) ، تنها فرزند پیامبر گرانقدر اسلام که خداوند به ایشان لقب کوثر را عطا فرمودند؛ کوثر به معنی تمام خوبی هاست. در کشورهای مسیحی کاتولیک روز تولد مریم مقدس را به عنوان روز مادر و زن برگزیده اند.

تاریخچه روز زن در دنیا

در سال 1857 زنان کارگر کارگاهای پارچه بافی و لباس دوزی در آمریکا در اعتراض به پایین بودن دستمزدها و شرایط کاری سخت و مشقت بار دست به تضاهرات زدند که با واکنش پلیس این کشور نزاعی سخت میان آنها در گرفت.

در سال 1907 که زنان به شدت به دنبال احقاق حقوق خود از جامعه ی مرد سالار آن دوران بودند به مناسبت پنجاهمین سالگرد تضاهرات آمریکا در هشتم مارس دست به تضاهرات زدند.

نخستین بار در همان سالها که زنان به دنبال حق رای برای خود در کشور آمریکا بودند ایده انتخاب روز زن مطرح شد. در سال 1909 دو هزار زن تظاهر کننده پیشنهاد برگزاری تظاهرات سراسری در کل آمریکا را به عنوان روز زن مطرح کردند. بنابراین از سال 1909 هر ساله 8 مارس به عنوان روز زن تلقی میگردد که یاد آور جان فشانی زنان برای احقاق حقوق خود در جامعه مرد سالار آن زمان بود.

با اینکه در ابتدا هدف از روز زن و مادر یک رویداد سیاسی تلقی میشد ، امروزه در فرهنگ بیشتر کشورها روز زن رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای تجلیل از مقام والای زنان شده است. سازمان ملل نیز از سال 1977 روز مادر را به رسمیت میشناسد و سعی بر بهبود اوضاع زنان در تمامی جوامع دارد.

روز زن در کشورهای دیگر

در انگلستان روز مادر به طور رسمی به عنوان یک‌شنبه مادری شناخته می‌شود و مناسبتی مذهبی است که در چهارمین یک‌شنبه از ایام روزه‌داری (Lent)، مسیحیان به بازدید و گردهم‌آیی در کلیسا تشویق شده‌اند زیرا در تفکر مذهبی، کلیسا به عنوان مادری تغذیه‌کننده و حمایت‌گر شناخته می‌شود. اما با گذشت سال‌ها از جنبه مذهبی و کلیسامحور این روز کاسته شده و بهانه‌ای برای دور هم جمع شدن خانواده و فرزندان دانسته می‌شود.

در آمریکا اما روز مادر یک مناسبت مذهبی نیست. در سال ۱۹۱۴ و در پی یک کمپین مردمی به رهبری خانمی از ویرجینیای غربی، دومین یکشنبه از ماه مه توسط رئیس جمهور ویلسون به عنوان روز مادر مشخص شد. بزرگداشت روز مادر آمریکایی به کشورهای دیگری چون استرالیا و آمریکای مرکزی هم تسری پیدا کرد اما در مکزیک تاریخ مستقلی اعلام شد. پس از آن که یک روزنامه‌نگار از مزایای بزرگداشت مادران در تاریخی ملی و مشخص نوشت، این ایده توسط کلیسای کاتولیک حمایت شد و روز ۱۰ مه به عنوان روز مادر در مکزیک نام گرفت.

اسپانیایی‌ها اما اولین یکشنبه ماه مه، ماهی که در باورهای مسیحی به مریم عذرا مادر حضرت عیسی (ع) تعلق دارد، را به عنوان روز مادر گرامی می‌دارند. بر اساس داستان‌های اساطیری روز مادر جشن تجلیل و جشنواره‌ای بهاری و سالانه است که یونانیان باستان به افتخار رئا، مادر خدایان و ایزدان آن را بنیان گذاشته بودند.

مبدعان روز زن در جهان

سه زن در تمام تاریخ را میتوان به عنوان مبدعان روز زن در جهان نام برد: آنا جارویس (مادر)، آنا جارویس (دختر) و جولیا وارد هئو

آنا جارویس Anna Jarvis : زنی خانه دار و قوی که 11 فرزند به دنیا آورد و از آن تعداد فقط 4نفر آنها جان سالم به در بردند. او همواره میکوشید تا با مبارزه، فضایی امن تر و سالم تر  برای کودکان دنیا فراهم نماید.

جولیا وارد هئو Julia Ward Howe  : شاعر و مبارز صلحدوست، زنی که از جنگ های داخلی امریکا و جنگ آلمان و فرانسه شدیداً متاثر شد و به ادامه کار و مبارزه آنا جارویس در سال ۱۸۷۲ روز خاصی را برای مادران و برای صلح بیناد نهاد.

 

پس از بررسی تاریخچه ایی کوچک از روز زن و مادر، ما در رستوران رضایی پیشنهاد یک غذای دلچسب را به همراه خانواده به شما عزیزان میدهیم. رستوران رضایی با سابقه ایی درخشان در صنعت رستوران داری همواره در تلاش برای بهبود عملکرد خود نسبت به گذشته است. مدیریت و کارکنان رستوران رضایی دریادل همواره بر رعایت اصول بهداشتی و حفظ و بهبود کیفیت تاکید ویژه ایی دارند و همین امر سبب سالها ارائه خدمات بی شائبه به شما مشتریان گرامی شده است. روز مادر فرصتی مناسب است تا به پاس زحمات مادران خود با قدردانی از این عزیزان میهمان ما در رستوران رضایی دریادل باشید.

رستوران رضایی دریادل
یادمان طعم ناب

 

 

پیام بگذارید

شانزده + 20 =