کم خونی به وضعیتی گفته میشود که در آن تعداد و یا اندازه گلبولهای قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و در نتیجه باعث اختلال در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن میگردد و در نتیجه سلول های بدن را با مشکل رو به رو میکند.مهمترین علل کم خونی را میتوان : کمبودهای تغذیه ایی، خونریزی های شدید، ناهنجاری های ژنتیکی، بیماری های مزمن و یا مسمویت های دارویی دانست.

منظور از کم خونی های تغذیه ایی، کم خونی هایی هستند که به علت عدم دریافت مواد مغذی در بدن اتفاق می افتند. از مهمترین مواد مغذی به جهت رفع کم خونی میتوان به آهن ، اسید فلوکیک و ویتامین ب12 اشاره کرد.

کم خونی بر اثر فقر آهن

 یکی از مهمترین نوع کم خونی، کم خونی بر اثر فقر آهن است. مهمترین عامل ایجاد فقر آهن در کشورهای در حال توسعه مشکلات تغذیه ایی میباشد.بزرگترین گروه درگیر این نوع کم خونی را زنان باردار و کودکان تشکیل میدهند.

دلایل ابتلا:

آهن مهمترین ماده مغذی است که بایستی توسط مواد خوراکی در بدن تامین گردد. نداشتن تغذیه و رژیم غذایی متناسب باعث کاهش آهن دریافتی توسط بدن میگردد. از مهمترین مواد غذایی حاوی آهن میتوان به گوشت قرمز، گوشت سفید و دیگر خوراکی های گوشتی مانند جگر و قلوه؛ نام برد.ما در رستوران رضایی میکوشیم با طبخ انواع غذاهای کبابی با گوشت سفید و قرمز نقش بسزایی در سلامت جامعه ایفا کنیم. رستوران رضایی دریادل مفتخر است بهترین و تازه ترین مواد اولیه را برای شما مهمانان گرامی محیا نموده تا با خیالی آسوده در محیطی ارام پذیرای شما عزیزان باشد.اگر از اندیشه گیاه خواری پیروی میکنید و یا به دلایلی استفاده از گوشت قرمز در رژیم غذایی شما محدود است در معرض ابتلا به کم خونی قرار میگیرید. زرده تخم مرغ، سبزی هایی با رنگ برگ سبز مثل اسفناج، گل کلم ، سویا و حبوباتی مثل عدس و لوبیا و همچنین خشکبار از قبیل کشمش، خرما، گردو، پسته، بادام و میوه هایی از قبیل زرد آلو میتواند برای افراد گیاه خوار مناسب بوده و باعث دریافت مقادیر قابل قبولی از آهن گردد بنابراین رستوران رضایی با ارائه انواع سالاد ها از قبیل سالاد فصل، سالاد شیرازی، سالاد روسی و همچنین ماست برانی اسفناج در کنارانواع غذاها کمک شایانی در بهبود وضعیت تغذیه شما میکند.این نکته را فراموش نکنید که اگر چه میزان قابل قبولی از آهن در مواد خوراکی ذکر شده وجود دارد اما نوع آهن آن به گونه ایی است که جذب آن برای بدن بسیار مشکل میباشد بنابراین حضور ویتامین ث همراه این غذاها باعث افزایش جذب آهن میگردد بنابراین خوردن فلفل، گوجه، لیمو ترش و میوه هایی نظیر پرتقال و دیگر مرکبات میتواند در جذب آهن کمک شایانی کند. فراموش نکنید نوشیدن قهوه و چای 2حداقل ساعت قبل وبعد غذا میتواند جذب آهن غذا را به شدت کاهش دهد.

بهترین راهها برای رفع کم خونی فقر آهن

فقر آهن یکی از شایع ترین کم خونی های  تغذیه ایی است که به دلیل رژیم غذایی نا مناسب ایجاد میگردد.آهن موجود در منابع انواع گوشت بیشتر از آهن موجود در منابع گیاهی جذب بدن میگردد ، بنابراین باید از منابع گوشت بیشتری برای جذب آهن استفاده کرد. نکته مهم و مغفول مانده در رژیم های غذایی ویتامین ث است که میتواند باعث جذب آهن موجود در مواد خوراکی به صورت محسوسی گردد. مواد غذایی حاوی اهن که میتوان از آنها در رژیم غذایی برای کم خونی فقر آهن استفاده کنید عبارت اند از: جگر، قلوه، گوشت قرمز و گوشت سفید، سبزی هایی با برگ تیره مانند جعفری، اسفناج، کلم بروکلی و حبوباتی نظیر عدس و لوبیا و همچنین میوه ها به خصوص میوه های خشک شده مثل برگه زردآلو نقش مفیدی را بازی میکنند.

مصرف خوراکی هایی مانند آلو، طالبی، گلابی، ریواس، انبه و مرکبات به دلیل وجود داشتن مقادیر زیادی از اسید سیتریک و اسید آسکوربیک؛ باعث جذب بهتر آهن موجود در مواد غذایی میگردد.

در پایان مدیریت و پرسنل رستوران رضایی دریادل ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی شما همراهان گرامی از شما دعوت میکنند میهمان ما در ضیافت های روزانه رستوران باشید.  

 

پیام بگذارید

17 − 3 =