برای لذت بردن از زندگی، میوه های بیشتری بخورید

میوه چیست؟

از نظر گیاه شناسی، میوه عبارت است از تخمدان رشد کرده و تکامل یافته یک گل، که ممکن است با بعضی دیگر از قسمتهای گل همراه باشد.

اما میوه از نظر باغبانی عبارتست از قسمت گوشتی و خوراکی یک گیاه چند ساله که در به وجود آمدنش، قسمتهای مختلف گل تاثیر مستقیم دارند مانند: خربزه، هندوانه و خیار که همگی یکساله هستند و یا به صورت یک ساله کشت می شوند.

انواع میوه ها

میوه ها از نظر احتیاجات حرارتی، به دو دسته تقسیم می شوند:

1- میوه های مناطق معتدله.
2- میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری.

میوه های مناطق معتدله

الف – میوه های درختی که خود به 4 دسته تقسیم می شوند:

1- میوه های دانه دار مانند: سیب، گلابی، به، زالزالک.
2-میوه های هسته دار مانند: بادام، گیلاس، آلبالو، آلو، زردآلو، هلو.
3-میوه های مرکب مانند: شاه توت، توت.
4-میوه های خشکباری مانند: قندق، گردو.

ب – میوه های خرد یا دانه ریز، این نوع میوه ها روی بوته های کوچک ایجاد می شوند و مهمترین آنها عبارتند از:

1-آنهایی که میوه ی آنها بسته یا حبه است. مانند: دغال اخته ی آبی، انگور، انگور فرنگی.
2- آنهایی که میوه مجتمع دارند. مانند: تمشک، توت فرنگی.

میوه های مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری

درختان این نوع میوه ها بر سه دسته تقسیم می شوند:

1-درختان همیشه سبز، که خود بر پنج گروه می باشند:

1-1- مرکبات، مانند: پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، لیموترش، گریپ فروت.
2-1-نخلیات، مانند: خرما، نارگیل.
3-1-ازگیل (که جزو دانه دارها است)
4-1-زیتون و خربزه درختی
5-1-انبه و اوکاو

2- درختان خزان دار، که مشتمل بر 4 نوع است:

انار-انجیر-پسته-خرمالو

3-میوه ی بوته های علفی، که بر دو نوع است:

1-موز 2- آناناس.

نقش درمانی میوه ها

میوه ها از نظر درمان امراض در پزشکی و عملکرد مهم آنها در تقویت نیروی بدنی انسان، نقش حساسی را ایفاء می کنند، در ذیل به نقش با اهمیت میوه ها می پردازیم:

1-میوه ها، بیشترین آب بدن را (بویژه در فصل تابستان) تامین می کنند.
2- میوه ها اشتها را تحریک می نمایند.
3-میوه ها، انواع گوناگون ویتامینها را به بدن انسان می رسانند.
4-میوه ها به علت دارا بودن آب زیاد و املاح معدنی، ادارآور می باشند و به این طریق مقداری از سموم بدن را به خارج منتقل می کنند و از این رو شخص احساس نشاط و فرح می کند.
5-میوه ها به علت دارا بودن مقداری تانن، قابض می باشند و لذا برای درمان اسهال بکار می روند.
6-میوه ها، مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کنند و به این وسیله مقدار زیادی، کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، ید، گوگرد، مس و روی وارد بدن می شود.
7-بعضی میوه ها به خاطر ترکیبات شیمیایی ویژه خود، برای درمان برخی از امراض مفید بوده و گاه اعجاز می کنند.

نقش غذایی میوه ها

میوه ها مقداری از مواد غذایی بدن انسان را تامین می کنند و ترکیبات موجود در میوه ها نشانگر اهمیت غذایی آنها برای بدن است.

موادی که در ساختمان میوه ها بکار رفته عبارتند از:

1-آب – که یکی از مهمترین مواد حیات انسان است و قسمت اعظم وزن بدن را تشکیل می دهد.

2-مواد معدنی – که در بدن انسان نقش بسیار حساسی دارند مثلا: کلسیم و فسفر باعث استحکام استخوانها و دندانها می شوند و آهن که برای تهیه رنگدانه گلبول قرمز خون لازم است.
کلسیم عامل مهم انعقاد خون است و انقباضات عضله قلب را تقویت می کند و انتقال پیامهای عصبی و هدایت امواج عصبی را تسهیل می کند. منیزیم، یکی از عناصر مهم برای رشد و ترمیم بافتهای بدن بکار می رود و در تنظیم درجه حرارت بدن و تعادل انقباض عضلات دخالت دارد و کمبود منیزیم باعث عصبانیت شدید و عکس العمل بسیار تند در مقابل ناراحتی های جزیی می شود.

ید، هرمون تیروئید که رشد و نمو بدن را تنظیم می کند و در تنظیم دستگاه اعصاب، دستگاه قلبی عروقی، حرارت بدن و فعالیت عضلات و ویتامینهای مورد لزوم انسان و عمل خونسازی و تولید مثل، نقش مهمی ایفاء می کند.
بنابراین مواد معدنی موجود در میوه ها، در کارآیی و تنظیم دستگاه بدن انسان بسیار موثر می باشند.

3- قندها و مواد مشابه آنها – قندها مهمترین مواد سوختنی بدن هستند و حدود 50 تا 70 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه انسان توسط مواد قندی تامین می شود.

4-چربی ها – چربی ها به شکل ذخیره انرژی در بدن هستند و با سوختن خود، برای بدن تولید حرارت و انرژی می کنند و از طرف دیگر در بدن، اسیدهای چرب را به وجود می آوردند که برای انسان ضروری هستند.

5- پروتئین ها – پروتئین یکی از مهمترین موادیست که در ساختمان سلولها و بافتهای بدن بکار رفته و در اعمال مهم بدن نقش موثری دارند و چون سلولها مرتبا به انجام وظیفه مشغول هستند، پروتئین آنها تحلیل می رود و دائما به پروتئین جدید نیاز دارند. به این جهت در بعضی مواقع احتیاج بدن به مواد پروتئینی بیشتر می شود مثلا: در هنگام رشد کودکان و زمان بلوغ، و در ضمن بیماری های تب دار و هنگام التیام زخمها، و فشارهای روحی و عصبی، بدن نیاز بیشتری به پروتئین دارد.

6-اسیدهای آمینه – این نوع اسیدها در ساختن پروتئین، بعنوان مواد اولیه محسوب می شوند و به این ترتیب در اعمال بدن نقش ایفاء می کنند.

7- ویتامینها – ویتامین ها مواد حیاتی برای زندگی هستند و برای اعمال عادی بدن ما بسیار لازمند، آنها برای رشد، زندگی و سلامت عمومی بدن ما لازم هستند و از طریق تغذیه و یا مکمل های غذایی بدست می آیند. و کمبود ویتامین موجب بروز اختلالات و امراض جسمی و عصبی می شود.
مثلا کمبود ویتامین (A) باعث خشکی پوست، ضعف و لاغری می شود و در مورد شیرخواران کمبود آن باعث کم شدن رشد بدن می گردد و کمبود ویتامین (B)، بیشتر بر روی اعصاب اثر می گذارد و موجب لرزش، درد اعصاب، ترس و وحشت، بهت، غصه خوردن بیجا، اختلال در رنگ مو، ایجاد زخمهای گوشه لب، داخل دهان افزایش رشد سرطانهای پوستی می شود و کمبود ویتامین (C) باعث خونریزی لثه و لق شدن دندانها، ضعف عمومی بدن، دیرجوش خوردن رخمها و غیره خواهد شد.

بنابراین بدون حضور ویتامینها، سلامتی و تعادل اعضاء بدن ناپایدار می شود و در اعمال حیاتی بدن، اختلالاتی ایجاد می گردد و عوارضی بروز می کند که گاه منجر به مرگ می شود. این عوامل (یعنی ویتامینها) از راه اغذیه و سبزیها و میوه ها برای بدن تامین می شوند و تاکنون حدود 22 ویتامین شناخته شده است.

8-تانن – که با طعم گس در میوه های نارس مانند: ازگیل، توت، سیب و خرما وجود دارد، یکی از جالب ترین موادی است که در ساختمان اجزاء گیاهان و میوه ها بکار رفته و اثرات ذیل را دارد:
الف – در معالجه بیماری سل اثر قاطع دارد.
ب – در التیام زخمها موثر است.
پ – پوشش محافظی خوبی برای بافتها به وجود می آورد.
ت – اثر قابض دارد.

9-اسیدهای آلی

10-رنگدانه میوه ها – رنگها یکی از غامض ترین و زیباترین و عالی ترین مسائل خلقت است و در میوه ها آنچه بیش از همه جلب توجه می کند رنگهای بسیار زیبا و گوناگون آنهاست.

11-ترکیبات معطر (اسانسها) – بوی مخصوص میوه ها مربوط به اسانسی است که در بعضی از آنها مانند: لیمو، پرتقال و نارنگی به مقدار زیاد وجود دارد و از آنها برای خوشبو کردن مو استفاده می کنند.

چه میوه هایی باید بخوریم و میوه هایی که بهتر است نخوریم

چه کسی میوه دوست ندارد؟ میوه­ ها خوشمزه و شیرین­، و برای سلامتی مفیدند. اما همه ی میوه­ ها یکسان نیستند. چه میوه هایی باید بخوریم و چه میوه هایی که بهتر است نخوریم؟ در حالی که همه­ ی آنها برای سلامتی مفیدند، اما بعضی از میوه­ ها مفیدتر از بقیه هستند. باید به دنبال میوه­ هایی باشیم که فیبر و ویتامین بالا و کالری و شکر کمی داشته باشند. اگر به این فکر می­کنید که کدام میوه را می­توانید در رژیم غذاییتان بگنجانید و کدام میوه را تنها در مناسبت­های خاص می­توانید استفاده کنید، پس ضروری است که حقایقی را درباره­ ی میوه ­ها بدانید تا بتوانید برای سلامت بدن و روانتان بهترین میوه­ ها را انتخاب کنید.

حتما آناناس نوش جان کنید:

 

میوه هایی باید بخوریم که دارای مواد مغذی بالایی باشند. اگر به دنبال میوه ­ای استوایی هستید که خاصیت­ های بسیاری برای بدن شما داشته باشد، لازم نیست جای دوری بروید: آناناس یکی از بهترین میوه­ های استوایی است که حاوی ویتامین C و منگنز فراوان است. بهترین دلیل برای خوردن آناناس وجود آنزیمی به نام بروملاین است که تنها در آناناس یافت می­شود. طبق تحقیقات پژوهشگاه بین ­المللی بیوتکنولوژی این آنزیم موجب جذب آنتی­بیوتیک­ ها، از بین بردن اسهال می­شود، و برای مقابله با دیابت، بیماری­های قلبی و سرطان مفید می­ باشد. خوردن آناناس در دوران نقاهت بعد از عمل جراحی برای از بین بردن التهابات بسیار خوب است. خوردن این میوه نیز به کسانی که در ورزش صدمه می­بینند و مجروح می­شوند پیشنهاد می­شود. اگر شما به دنبال راهی جالب برای مصرف آناناس هستید، می­توانید آن را بر روی پیتزای خود بگذاریید، یا تکه­ های آن را به عنوان اسنک در طول روز مصرف کنید یا اینکه حتی می­توانید تکه­ هایی از این میوه­ ی خوشمزه را به آب میوه­ های خود اضافه کنید.

حتما خانواده ی بری ها را میل کنید:

 

همه ­ی خانواده­ های بری­ ها (توت­فرنگی، تمشک، زرشک) برای سلامتی بسیار مفید بوده و جزء میوه هایی باید بخوریم به شمار میروند.. یک فنجان از میوه ­های این خانواده حاوی 4 گرم فیبر و 15 گرم کربوهیدرات است. در همان فنجان شما 24 درصد از ویتامین C مورد نیاز و 36 درصد از ویتامین K مورد نیاز روزانه­ ی بدنتان را به دست می­آورید. به خاطر فیبر بالای موجود در این میوه­ ها شما بعد از خوردن این میوه­ ها کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. خانواده ­ی این میوه ­ها نسبت به باقی سبزیجات و میوه­ ها حاوی مقادیر زیادی آنتی­اکسیدان هستند، اگر می­ خواهید جوان بمانید حتمن این خانواده از میوه­ ها را میل کنید. آنتی اکسیدان علاوه بر تاثیراتی که بر جوانی شما می­گذارد به مقابله با مشکلاتی می­ پردازد که در DNA شما وجود دارند. مطالعات نشان می­دهد که خانواده ­ی بلوبری­ ها برای تقویت حافظه بسیار مفیدند، و تاثیرات ضد دیابتی نیز دارند. بعد از ورزش سنگین برای کاهش آسیب­های عضلانی نیز مورد استفاده قرار می­گیرند. و از عفونت مجاری ادراری نیز جلوگیری می­کنند. برای استفاده­ از این میوه­ ها می­توانید آن ها را در سالاد خود بریزید یا به پنکیک یا ژله­ ی خود اضافه کنید.

میوه هایی باید بخوریم ، هندوانه نوش جان کنید:

یکی از دلایلی که می­توانید هندوانه را در رژیم غذایی خود قرار دهید نه فقط لذیذبودن هندوانه بلکه آب هندوانه است: 92 درصد هندوانه از آب است و از دی­ هیدراته شدن بدن جلوگیری می­کند. هندوانه نه تنها فشار خون را کم می­کند بلکه برای کاهش دردهای عضلانی هم بسیار مفید است. هندوانه شامل مقادیز زیادی ویتامین C، پتاسیم، مس، ویتامین A و ویتامین B5 است. در قسمتهای سفید هندوانه مقادیر زیادی سیترولین وجود دارد. در بدن شما سیترولین به آمینو اسید آرژنین تبدیل می­شود که این آمینو اسید به اندام ­های درونی بدن شما از جمله شش ­ها و سیستم تولید مثل کمک می­کند. آرژنین همچنین از بیماری ­های قلبی جلوگیری می­کند. شما می­توانید هندوانه را با پنیر فتا مصرف کنید.

میوه هایی باید بخوریم ، سیب میل کنید:

سیب بسیار ارزان، در دسترس و میوه­ای خوشمزه و سالم است. اگر می­ خواهید وزن خود را کاهش دهید می­توانید از سیب استفاده کنید. سیب درصد بسیاری آب و فیبر دارد که اگر پیش از وعده­ های غذایی آن را میل کنید به دلیل فیبر بالای این میوه کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. تحقیقات نشان داده کسانی که پیش از وعده­ های غذاییشان سیب می­خورند200 کالری کمتر مصرف می­کنند. سیب­ها شامل مقادیر زیادی پلی فنولز هستند، پلی فنولز نوعی آنتی­اکسیدان است که خطر سکته­ ی قلب و بیماری­های قلبی را کاهش می­دهد. همه­ ی سیب­ ها پلی فنولز ندارند؛ سیب­های سبز کمتر از سیب­های قرمز حاوی پلی فنولز هستند. هر مقداری که می­خواهید می­توانید این میوه را در رژیم روزانه­ تان بگنجانید. سیب را می­توانید در ساندویج یا سالاد خود نیز اضافه کنید.

میوه هایی باید بخوریم ، گریپ­ فروت نوش جان کنید:

شگفت ­زده می­شوید اگر بدانید چه مقدار مواد مغذی در گریپ فروت وجود دارد. نصف گریپ ­فروت 64 درصد از ویتامین­ های مورد نیاز از جمله ویتامین C، مقدار کمی پروتئین، ویتامین A، منگنز، تیامین (ویتامین B)، فولیک اسید و منگنز را در یک روز برای بدن شما تامین می­کند. تحقیقاتی که در سال 2016 صورت گرفت نشان داد که هر کس پیش از وعده­ های غذای­اش نصف گریپ­فروت را میل کند بعد از 12 هفته وزنش کاهش می­یابد، این کاهش وزن هم به دلیل درصد بالای آب و فیبر موجود در این میوه است. هر نصف گریپ ­فروت حاوی 52 کالری است که همین امر باعث می­شود گریپ­ فروت در میان باقی میوه­ ها حاوی کمترین کالری باشد. این میوه حاوی مقادیر زیادی آنتی­اکسیدان است که ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می­دهد. این میوه اسیدی و ترش است. برای مصرف آن می­توانید مقدار بسیار کمی شکر به آن اضافه کنید (البته نه برای کسانی که می­خواهند وزن شان را کاهش دهند) یا حتی می­توانید تکه­ های گریپ­ فروت را با نعنا، عسل و مقداری نمک مخلوط کنید و نوش جان فرمائید.

میوه هایی باید بخوریم ، آواکادو میل کنید:

 

اگر برای دوست داشتن این میوه دنبال دلیل هستید، پس ما هم در ادامه دلایلی را ذکر می­کنیم که از خواندن آن شگفت ­زده خواهید شد. بر طبق پژوهش هایی که روی این میوه انجام شده، آواکادو سرشار از ویتامین E، پتاسیم و آهن است و همچنین مقادیر زیادی چربی دارد. خواهید پرسید پس چرا این میوه خوب است؟ زیرا این چربی یکجور اسید چرب است و این همان چربی است که کلسترول شما را کاهش می­دهد. پتاسیم موجود در آواکادو باعث تنظیم فشار خون می­شود و برای رفع خستگی بسیار مناسب است. این میوه همچنین حاوی امگا 3 است که باعث کاهش امراض قلب می­شود. بعضی از چربی ­های موجود در میوه ­ی آواکادو باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان می­شوند. آواکادو حاوی مقادیر زیادی کالری است (هر آواکادو 400 کالری) – اما در رژیم غذایی سالم می­توان از آن استفاده کرد. در وعده­ ی صبحانه می­توانید از آواکادو استفاده کنید و انرژی لازم را برای باقی روز کسب کنید.

میوه هایی باید بخوریم ، لیمو مصرف کنید:

 

در 1747، پژوهش­گر انگلیسی جیمز لیند، اولین تجربیات پزشکی کنترل­ شده­ ی خود را بیان کرد. او در تلاش برای پیدا کردن راهی برای درمان بیماری اسکوربوت (کمبود ویتامین C) بود، و در این آزمایشات به این نتیجه رسید که لیمو در طی یک هفته این بیماری را بهبود می­ بخشد. بیماری که به این مرض دچار شده بود بعد از گذشت یک هفته با مصرف لیمو توانست روی پای خود بایستد و راه برود. هر لیمو حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که 139 درصد از ویتامینی را که بدن شما روزانه به آن نیاز دارد را تامین می­کند. لیمو میوه ­ای کم کالری، بدون چربی و حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که برای جلوگیری از سکته بسیار مفید است و دستگاه قلبی – عروقی را بهبود می­ بخشد و به کسانی که در معرض سنگ کلیه هستند، خوردن لیمو تجویز می­شود. خوردن یک فنجان آب لیمو در روز باعث دفع شدن سنگ از کلیه می­شود. خوردن لیمو همچنین برای کسانی که کلسترول بالا و یا سرطان دارد ضروری است. بعضی پژوهش ها یه این نکته اشاره می­کنند که لیمو برای هضم غذا بسیار مناسب است. آب لیمو همچنین باعث کاهش وزن می­شود و برای جلوگیری از دی­ هیدارت شدن بدن، صرفِ لیمو و آب لیمو بهترین نوشیدنی است.

میوه هایی باید بخوریم ، کیوی (جان) نوش جان کنید:

کیوی برای کسانی که از بیماری­های دستگاه گوارشی رنج می­برند، در میان باقی میوه­ ها به عنوان سلاحی است که می­توانند در برابر این بیماری­ ها از آن استفاده کنند. فیبر موجود در کیوی نه تنها به فرآیند هضم غذا بلکه به جذب مواد مغذی در بدن نیز کمک می­کند. کیوی درد یبوست را کاهش می­دهد. برای رفع نفخ و ناراحتی­ های گوارشی نیز مفید است. کیوی حاوی آنزیمی به نام آکتینیدین است که همین آنزیم این میوه را برای مصرف در رژیم روزانه بسیار پرگرانبها می­کند. تحقیقات پزشکی نشان می­دهد که مصرف این میوه بعد از یک هفته کسانی که به بیماری سندروم روده­ی تحریک­پذیر مبتلا هستند را بهبود می­بخشد.

میوه هایی بهتر است نخوریم ، موز نخورید:

 

پیش از اینکه برای صبحانه موز بخورید بهتر است که بیشتر فکر کنید. موز حاوی بسیار زیادی کربوهیدرات است. در واقع 93 درصد کالری­ ها از گربوهیدرات­ ها ناشی می­شوند. همچنین موز حاوی 16 درصد شکر است. به کسانی که عاشق موزهای رسیده هستند باید بگوییم که نشاسته ­های سالم بیشتر در موز خام پیدا می­شود، که این نشاسته­ ها بیشتر مانند فیبر هستند تا شبیه به کربوهیدرات­ ها. این نشاسته ­ها در موزهای رسیده تبدیل به شکر می­شوند. به جای اینکه وقتی می­خواهید سر کار بروید یک موز بردارید بهتر است یک سیب یا یک گریپ­ فروت بردارید. یا اگر دیوانه ­وار عاشق موز هستید بهتر است یک موز کوچک سبز را انتخاب کنید.

میوه هایی بهتر است نخوریم ، انبه نخورید:

انبه هم مثل موز حاوی مقادیر زیادی شکر است، مزه­ی شیرین آن به خاطر وجود شکر زیاد در آن است. یک فنجان انبه حاوی 100 کالری و 23 گرم شکر است. اگر میخواهید وزن خود را کاهش دهید در میان همه ­ی میوه ­ها بهتر است از انبه فاصله بگیرید. اگر نمی­توانید انبه را از رژیم غذایی روزانه­ تان حذف کنید بهتر است مقدار مختصری از آن را در زور مصرف کنید و به جای درست کردن اسموتی انبه بهتر است اسموتی آناناس درست کنید و چند تکه کوچک انبه در آن بیندازید.

میوه هایی بهتر است نخوریم ، گیلاس نخورید:

برخلاف اندازه­ ی کوچک گیلاس که اکثر آدم­ها آن را با ولع می­خورند، این میوه همچون موز و انبه حاوی مقادیر زیادی شکر است. یک فنجان گیلاس حاوی 17.7 گرم شکر است. همین شکر زیاد موجود در گیلاس باعث می­شود که این میوه برای افرادی که دیابت دارند یا می­خواهند رژیم بگیرند مضر باشد. گیلاس جزء میوه­ هایی است که به سختی هضم می­شود به خاطر همین خوردن ان موجب نفخ می­شود. به جای اینکه مقدار زیادی گیلاس سر کار خود ببرید بهتر است از خانواده­ ی بری­ها استفاده کنید.

 بهتر است نارگیل نخورید:

 

نارگیل میوه­ ی بسیار متداولی است. اما این میوه آنقدرها که مردم فکر می­کنند میوه ی­ سالمی نیست. یک فنجان نارگیل حاوی 283 کالری است که 224 آن چربی است. این میوه یکی از میوه ­هایی است که تناول آن شما را چاق می­کند. به جای اینکه در رژیم روزانه ­تان از نارگیل استفاده کنید بهتر است آواکادو استفاده کنید. مطئناً اندازه­ ی کمرتان به خاطر این خویشتنداری از شما تشکر خواهد کرد.

 بهتر است انگور نخورید:

آیا تا به حال خودتان را در وضعیتی دیده ­اید که یک کاسه انگور در مقابلتان است و شما مشغول خوردن همه ­ی آن هستید؟ من که اینجوری بودم. انگور از میوه­ایی است که خوردنش بسیار راحت است در یک چشم به هم زدن بلعیده می­شوند. متاسفانه انگور عوارض جانبی منفی بر بدن دارد. خوردن انگور باعث افزایش وزن، ناراحتی­های گوارشی، و حملات آلرژی می­شود. البته اینقدرها که شما فکر می­کنید هم ضرر ندارد.

میوه هایی بهتر است نخوریم ، پرتقال نخورید:

حتما تعجب خواهید کرد از اینکه مجبورید پرتقال را از رژیم غداییتان حذف کنید. پژوهشگران بر طبق آزمایش­هایی که کرده ­اند به این نتیجه رسیده­ اند که پرتقال به خاطر خاصیت اسیدی­ اش می­تواند آسیب­ های فراوانی به دندان­ هایتان بزند. آسیبی که نوشابه به دندان شما می­زند مانند آسیبی است که پرتقال و آب پرتقال می­تواند به دندان­هایتان وارد کند. آب پرتقال نه تنها مینای دندان­هایتان را شکننده می­کند بلکه دندان­ هایتان را می­فرساید. حالا انتخاب با شما است!

برگرفته از وب سایت فیت

پیام بگذارید

دوازده + 20 =